استاد مشاوره و روانشناسی بیان کرد:

نقش موثر مداخله افراد متخصص در کاهش بحران خودکشی

تاریخ انتشار:
دکتر نصیر عابدینی در کارگاه مداخله در بحران خودکشی اظهار داشت: این یک باور نادرست است که ما فکر کنیم افرادی که واقعاً در خطر خودکشی قرار دارند، تصمیم قطعی خود برای خودکشی را گرفته اند و هیچ تردیدی برای انجام آن ندارند. بلکه با مداخله گری افراد متخصص می شود آنها را از این اقدام باز داشت.
463453

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کارگاه «مداخله در بحران خودکشی» ویژه مبلغان منتخب اعزامی ماه مبارک رمضان با حضور دکتر نصیر عابدینی استاد مشاوره و روانشناسی در سالن رضوان برگزار شد.

عابدینی در ابتدای مطالب خود اظهار داشت: خودکشی به عنوان یک فرایند، شامل پنج مرحله «میل و آرزوی مرگ»، «افکار خودکشی»، «طرح ریزی»، «اقدام به خودکشی» و «خودکشی کامل» می باشد.

وی در ادامه به بیان عوامل خودکشی پرداخت و افزود: عوامل گوناگونی از جمله احساس درماندگی، ناتوانی در کنترل خشم، ابتلا به یک بیماری جدی، سابقه مشکلات روانی، فقدان و از دست دادن یکی از عزیزان و ... می تواند نقش بسزایی در اقدام به خودکشی افراد، ایفا نماید.

این استاد مشاوره و روانشناسی بیان کرد: عوامل خطر ساز در خودکشی در سه حوزه «زیستی-روانی»، «محیطی» و «فرهنگی-اجتماعی» فعال است که یک مبلغ موفق برای فعالیت در این عرصه باید در هر سه مورد از این عوامل، اطلاعات کافی داشته باشد.

عابدینی تصریح کرد: وجود خدمات بالینی مؤثر و مناسب برای اختلالات روانی، جسمانی و سوء مصرف مواد، دسترسی آسان به منابع مداخله ای و حمایتی برای دریافت كمك، روابط خانوادگی و اجتماعی مناسب، برخورداری از حمایت اجتماعی و برخورداری از باورهای مذهبي و فرهنگی كه بر ارزشمندی انسان و حفظ صیانت ذات متكی است می تواند یک فرد را از خطر خودکشی محافظت نماید.

وی در ادمه به تشریح اساس برنامه «بتا» پرداخت و گفت: حساس سازی افراد در فضای مدرسه و دانشگاه نسبت به مسایل و مصایب دیگران و در صورت لزوم «پرسش» از آنان درباره قصد خودکشی (و پس از پی بردن) «ترغیب» آنان برای کمک گرفتن و «ارجاع» آنان به منابع حمایتی از اصول برنامه «بتا» می باشد.

این استاد مشاوره و روانشناسی ادامه داد: برنامه بتا شامل سه مهارت «بپرس ... از شخص درباره خودکشی»، «ترغیب کن ... او را برای دریافت کمک» و «ارجاع بده ... شخص را به جای مناسب» بوده و این برنامه نوعی مشاوره یا درمان جهت آموزش همه افرادی که در معرض تشخیص نشانه های خطر و پیام های افراد خودکش هستند طراحی شده است.

 عابدینی تصریح کرد: این یک باور نادرست است که ما فکر کنیم افرادی که واقعاً در خطر خودکشی قرار دارند، تصمیم قطعی خود برای خودکشی را گرفته اند و هیچ تردیدی برای انجام آن ندارند. بلکه با مداخله گری افراد متخصص می شود آنها را از این اقدام باز داشت.
 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.