«بزرگداشت روز قدس»

تاریخ انتشار:
آیات زیادی از قرآن در وصف یهود وعملکرد آنان در طول تاریخ، برپیغمبراسلام(ص) نازل شد. تورات تحریف شده و دیگر تعالیم این قوم بیانگر عقاید فاسدشان است و درعصر جدید قطعنامه های انجمنهای صهیونیستی که بخشی از آن مشتمل بر24 پرتو کل به شکل کتابی منتشر شده ، دیدگاه و مقاصد شوم صهیونیزم را نسبت به ایجاد کشور اسرائیل و قبضه کردن سیاست بین الملل و سلطه بردیگر ملل جهان فاش می سازد.

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| مقاله «روز قدس»، کاری از گروه تولید محتوای معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
نگارنده: مهدی عبّاسی

مقدّمه

قال الله الحکیم:« وَقَضَینا اِلی بَنی اِسرائیلَ فی الکِتابِ لَتُفسِدُنَّ فِی الاَرضِ مَرَّتَینِ ولَتَعلُنَّ عُلُوّاً کبیراً»[1] - «لَتَجِدَنَّ اَشَدَّ الناسِ عداوةً لِلّذینَ امنُوا الیَهُودَ ...»[2]

امام ره:« جمعه آخر ماه مبارک رمضان روز قدس است. روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبداء بیداری و هوشیاری آنان باشد... هان ای مسلمانان جهان ومستضعفان گیتی بپاخیزید... تا کی باید قدس شما در زیر چکمه تفاله های آمریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود تا کی سرزمین قدس، فلسطین، لبنان ومسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطه جنایتکاران بسر برند وشما تماشاچی باشید.»[3] 

«... اگر یک هیاهویی از تمام ملت های مسلمین بلند بشود... حالا همان تظاهرات همان راهپیمایی ها را بکنند این مقدمه می شود از برای اینکه انشاءالله جلوی این مفسدین را ما بگیریم وکلک اینها از بلاد اسلام کنده بشود.»[4] شاید بخار مذاکرات صلحی که در سالهای اخیر بین اعراب و اسرائیل صورت گرفته است، مسأله روز قدس ومبارزه علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل دراذهان بعضی‌ها کمرنگ شده باشد. 

درحالی که صهیونیست های اشغالگر نه تنها سلطه وشرارت های خود را ادامه داده اند بلکه نفوذ آشکار و مخفی آنان در کشورهای اسلامی با امضای پیمانهای امنیتی و شرکت در پروژه های اقتصادی گسترش یافته است و اگر دولتهای عالم استکبار تن به ننگ چنین روابطی با غاصبان فلسطین می دهند جز به سبب بی تفاوتی و سکوت ملتها نیست واگر رژیم اشغالگر مذاکرات صلح را دنبال می کند نه بخاطر فکر همزیستی مسالمت‌آمیز است بلکه انتفاضه و مبارزه شهادت طلبانه مسلمانان فلسطین و لبنان که بخصوص بعد از انقلاب اسلامی ایران شدت گرفته است ، سبب شده تا اسرائیل جهت پیشبرد اهداف خویش ، خود را صلح طلب جلوه دهد واذهان اعراب بسوی ایران به عنوان عامل اغتشاش و بحران منحرف سازد تا ضمن جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه، نفوذ خویش را توسعه دهد. در واقع شعار همزیستی و صلح طلبی اسرائیل یک استراتژی تهاجمی جدید است. در این گفتار سعی برآن است که ضمن آشنایی با مبانی اندیشه های ضدبشری صهیونیزم جهانی و اشاره به عملکرد آنان درقبال دیگر ملل جهان، ماهیت و اهداف پلید صهیونیستهای حاکم براسرائیل، آمریکا و سازمانهای جهانی به اجمال بیان شود. کتابهای متعددی در این زمینه توسط محققان و آگاهان و حتی بعضی از یهودیان اصلاح طلب و ضد صهیونیست نگاشته شده است. 

آیات زیادی از قرآن در وصف یهود وعملکرد آنان در طول تاریخ، بر پیغمبراسلام(ص) نازل شد. تورات تحریف شده و دیگر تعالیم این قوم بیانگر عقاید فاسدشان است و درعصر جدید قطعنامه های انجمنهای صهیونیستی که بخشی از آن مشتمل بر24 پرتو کل به شکل کتابی منتشر شده ، دیدگاه و مقاصد شوم صهیونیزم را نسبت به ایجاد کشور اسرائیل و قبضه کردن سیاست بین الملل و سلطه بردیگر ملل جهان فاش می سازد. در اینجا ما به بیان گوشه ای از اهداف و ماهیت رسوای صهیونیزم اشاره می کنیم. به امید آن که علاقه مندان با رجوع به آیات و دیگر منابع موجود، اهمیت تبری ومبارزه با این غدة سرطانی جهان امروز را دریابند. در قرآن کریم ، قوم یهود به خاطر عهدشکنی، خیانت و تجاوز به حقوق مردم و حدود الهی، تحریف کتاب الله، دنیا گرایی و دلبستگی به لذایذ دنیوی، مرگ‌گریزی، کشتن انبیا و صالحان، ترک امر به معروف ونهی از منکر، ظلم و فسق و قساوت قلب، حیله گری و تزویر، دادن نسبتهای ناروا به خدا و انبیا، کفران نعمتهای الهی، خود برتر‌بینی، بخل و... مورد مذمت و غضب خداوند قرار گرفته اند. در ادامه، ما نخست به مواردی از این ویژگی ها در حد ضرورت می پردازیم و بعد با اشاره ای به وضعیت امروز اسرائیل، با بیان نتیجه گیری موضوع موردبحث را به پایان می بریم.

تفاوت یهود و صهیونیزم

یادآوری این نکته لازم است که صهیونیستها جهت همراه سازی همه یهودیان بااهداف و سیاست های خویش، در پرتوکل ها و مکالمات خود عموماً از واژة یهود بهره می گیرند و سنگ ملت یهود را برسینه می زنند و چنین القاء می کنند که منافع ملت یهود را دنبال می‌کنند؛ درحالی که جنبش صهیونیستی، فرزند استعمار انگلیس و آمریکا است هرچند مبانی فکری نژاد پرستانه خود را از کتب تحریف شده یهود گرفته اند بنابراین ما مجبوریم به آن مبانی نیز نظری بیفکنیم. می توان گفت: صهیونیزم یک تشکیلات صرفاً سیاسی، با هدف کلی سلطه بربشریت است و در این مسیر از هر ابزاری(سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی) بهره می گیرد و هر کس را خواه یهودی یا غیر یهودی و خواه لائیک بکار می گیرد. بسیاری از سیاست مداران کشورهای مختلف با این که یهودی نیستند ولی تحت نفوذ سیاسی یا مالی صهیونیزم می باشند و از طرفی تعداد کثیری ازیهودیان با افکار ضد بشری صهیونیزم در تضادند و الان در خود اسرائیل هم این تضاد بین یهودیان آشکار است . ولی سلطه با صهیونیزم است ودیگران درحایشه اند. بنابراین در این گفتار، کوبیدن یهود مدنظر نیست  بلکه اسرائیل و صهیونیزم هدف است.

نژادپرستی

صهیونیستهابا همه وجودمعتقدند که از دیگران برتر و ارزشمند ترند و باید قدرت، مکنت، ارزش ، رهبری و هدایت جهان خاص آنان باشد و دیگران خدمتگذار آنهاباشند. بنابراین همة تلاش خویش را صرف به ظهور رساندن این باور می کنند و از هیچ کاری ابا ندارند و به این باور جنبه تاریخی و رنگ دینی می دهند و آن را به فرزندان خود القا می کنند و اکنون عملکرد و برنامه های صهیونیزم براساس این افکار است.

گوشه هایی از تعالیم یهودیان

«خداوند بخاطر لطفی که به ما داشته حیواناتی از جنس انسان که سایر ملل اند، برای ما آفریده و آنها را مسخّر ما ساخته است. زیرا خدا می دانسته که ما نیازمند به دو نوع حیوان هستیم؛ یک نوع لال مانند چهارپایان و دیگر ناطق، مانند مسیحی ها، مسلمانها، بودائیها و سایر ملل از شرق و غرب و آنها را بخاطر خدمتگذاری ما آفریده است».[5] درپروتکل چهاردهم صهیونیست، چنین آمده است :« ... خدای یکتائی که مقدارت ما که ملت منتخب او هستیم به دست اوست، سرنوشت دنیا را بسته به مقدارت نموده ، برای این منظور، ما باید تمام معتقدات دیگران را از بین ببریم.»[6]

تعصب و لجاجت

یهودیها تعصب شدیدی در دینشان دارند و آن را مخصوص به خود می دانند و این تنها به خاطر حفظ منافع مادی و موقعیّت اجتماعی شان است. بنابراین با این که حق را می دانستند زیر بار نمی رفتند و حاضر به قبول این مسأله که نبوت از میان بنی اسرائیل خارج شده وفردی از بنی اسماعیل به پیامبری مبعوث شده، نبودند[7] قرآن در این باره می فرماید: « وَلَمّا جآءَهُم کِتابٌ مِن عِندِاللهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم وَ کانُوا مِن قَبَلُ یَستَفتِحُونَ عَلَی الَّذینَ کَفَرُوا فَلَمّا جاءَهُم ما عَرَفُوا کَفَرَوا بِه فَلَعنَةُ اللهِ عَلَی الکافِرین».[8] و باز نسبت به نصاری می گفتند :« لَیسَتِ النَّصاری عَلی شَیءٍ»[9] در شرح تورات درباره این ویژگی چنین آمده:

«افراد صالح غیریهودی را بکش و بریهودی حرام است که غیریهودی را از مرگ و یا از چاهی که افتاده نجات بدهد بلکه سزاوار است که جلو آن را با سنگ بگیرد».![10] یهودیان در طول تاریخ جرایم وجنایات وحشتناکی را مرتکب شده اند و بسیاری از انبیا و پیروان ادیان آسمانی دیگر را تنها بخاطر آن که از «شعب اسرائیل» نبوده وپیرو صد درصد آیین آنها بشمار نمی آمدند، به قتل رسانیده و از کوشش های اصلاحی آنها جلوگیری کرده اند»[11] قرآن کریم در این باره می فرماید :« لَقَد اَخَذنا میثاقَ بَنی اِسرائیلَ وَ اَرسَلنا اِلَیهِم رُسُلاً کُلَّما جآءَهُم رَسُولٌ بِما لا تَهوی اَنفُسُهُم فَریقاً کَذَّبُوا وَ فَریقاً یَقتُلُونَ .»[12] پیامبر اکرم(ص) ضمن روایتی به ابو عبیده جراح فرمود : بنی اسرائیل در یک ساعت از اول روز 43 پیغمبر راکشتند و در آخر همان روز 112 نفر از بندگان صالح خدا را که به طرفداری از انبیا برخاسته بودند و آنان را امر به معروف و نهی از منکر می کردند ، کشتند.[13]در یکی از جنگهای میان دو دولت ایران و روم که گویند به تحریک یهودیان واقع شده بود، یهودیان 80000 اسیر مسیحی را از ایرانیان ( قبل از اسلام) خریده همه را مانندگوسفند سربریدند.[14] یکی از پیشنهادهای رهبرش بنی قریظه، زمانی که در محاصره مسلمانان قرار گرفتند، این بود که همگی اسلام بیاوریم. زیرا نبوت محمد(ص) امری ست قطعی و برهمه ما مسلم است و تورات نیز تصدیق کرده است. ولی شورای یهود از روی تعصب گفت: ما هرگز دست از آیین خود وتورات برنمی داریم.[15] درحالی که دین اسلام با آیاتی چون «فَبَشِّر عِبادِ الَّذین یستمعون القول فَیَتَّبِعُونَ احسنه....» [16] و «لا اکراه فی الدین»[17] و «لکم دینکم ولی دین »[18] خود را به جهان عرضه می کند.

ایجاد تفرقه و جنگ بین ملل دیگر

-ریشه فکری

نخست به توصیه های تعالیم ساختگی یهود که صهیونیستها از آن بهره می گیرند، توجه کنید؛«... و ما را (خدا) در زمین متفرقه ساخته است تا پشتهای آنان (ملل غیریهود) را لگد کوب کرده و زمام اختیار آنان را در دست داشته و از فنون آنان برای منافع خودبهره برداری نماییم. به همین جهت است که برما واجب است دختران زیبای خود را به ازدواج پادشاهان و وزرا و بزرگان درمی آوریم و فرزندان خود را درمیان پیروان مذاهب دیگر داخل کرده تا در صورت مقتضی آنها را وادار به جنگ نموده و قدرت نهایی را در دست داشته و بهره برداری کامل از آنها نموده باشیم.... بر هر فرد یهودی لازم است تمام کوشش خود را مصروف جلوگیری از حیات و پیشرفت دیگر ملتها نماید تا قدرت مطلقه تنها برای آنها باشد... پیش از آن که یهود برهمة ملتها پیروز شود لازم است جنگ بحالت خود باقی باشد.»[19]

- نمونه تاریخی

نمونه ای از ایجاد تفرقه و جنگ در صدر اسلام : یکی از احبار یهود بنی قینقاع به نام شاس بن قیس متصدی این کار شد. او با دیدن مجلس دوستانه و اخوت اسلام اوس و خزرج آتش کینه و حسدش شعله ور شد و با خود گفت: مادامی که اینها درآرامش اند ما آرامش نداریم و جوانی از یهود را بین آنان فرستاد تا جنگهای قبل از اسلام را به یادشان آورد. نقشه او گرفت و پس از گفتگوهای تفاخر آمیز، زمینة دشمنی و جنگ فراهم شد. یهود از این مشاجره لذت می برد و منتظر حادثه بود که خبر به پیامبر(ص) رسید و با جمعی از مهاجرین بین جمع انصار رفت و مجددا بین آنان الفت برقرار کرد.[20]

عملکرد صهیونیزم

نویسندگان روشن بین و آزاده، با مدارک زنده به ثبوت رسانده اند که بیشتر جنگهای منطقه‌ای ومذهبی حتی جنگهای جهانی اول و دوم با همه ناگواری ها که ببار آوردند، بدست سرمایه داران صهیونیست پدید آمده است.

- مکتب و فرقه سازی

فرقه های ضاله ای که در قرون اخیر ساخته شده اند، از قبیل بهائی گری، قادیانی گری ونظایر اینها، بی شک دست یهودیان در پیدایش آنها، درکار بوده است و این که «حیفا» در قلب اسرائیل ، شهر مذهبی  بهائیان قرار داده شده و نقشه کشور غصب اسرائیل روی دیوار «خظیرة القدس» بهائیان آمریکا کشیده شده و افراد شناخته شده ای از یهود به ظاهر تغییر مذهب داده به آیین ساختگی بهائیت در آمده اند، این نظریه را تأیید می نماید. مکتب های فلسفی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی منحرف کننده(که بشر را هرچند صباحی به نحوی، از توجه به مکاتب الهی دور کرده و به ماده پرستی و زیرپانهادن ارزشهای اخلاقی و انسانی وا داشته) نیز بدست یهودیان مارک دار ساخته شده و می شود؛ مکتب کمونیسم (که بیش از 70 سال نیمی از جهان را درگمراهی و فساد فرو برد و سعی در خاموش کردن نور الهی داشت) بدشت کارل مارکس و انگلس یهودی، مکتب اگزستانسیالیسم بدست پل سارتر یهودی، روانکاوی بر اساس غریزة جنسی بدست فروید یهودی، الحاق نظام خانواده به رنگ محیط در علم الاجتماع بدست دورکیم یهودی و دهها مکتب انحرافی دیگر بدست یهودیان ساخته شده است[21] و امروزه صهیونیستها درغالب سازمان ها و نفوذ در احزاب کشورهای دیگر، اهداف خویش را دنبال می کنند.

- جاسوس پروری

آیات زیادی درباره منافقین درصدر اسلام وجاسوسی آنان برای قبایل یهود نازل شده است. منافقین که یا از یهود بودند که به ظاهر اسلام آورده بودند یا از بت پرستان معاند، به ایذای مؤمنین و رسول خدا(ص) و جاسوسی مشغول بودند و ارتباط آنان با یهود به حدی بود که قرآن آنان را «اخوانهم» خطاب کرده؛ «اَلَم تَرَ اِلی الَّذینَ نافَقُوا یَقُولُونَ لِاخوانِهِم الَّذینَ کَفَرُوا مِن اَهلِ الکِتابِ لَئن اُخرِجتُم لنَخرُجَنَّ معکُم و لا نُطیعُ فیکُم اَحَداً ابداً و إن قُوتِلتُم لَنَنصُرَنَّکُم وَ اللهُ یَشهَدُ اَنَّهُم لَکاذِبُونَ».[22] دستورالعمل صهیونیزم در این مورد ازفصل پانزدهم پروتکل : «... برای نیل به مقصود، تشکیلات فراماسونی خود را توسعه داده و درهمه جا عمال مبتکری را بکار می گماریم که دفتر کارشان دستگاه نفوذ ما است و تمام دفاتر زیر نظر اداره ای از زعمای ما خواهد بود که هر دفتر نماینده ای در ادارة مرکزی دارد و برنامه او آنجا تنظیم می شود.»[23]  برای مثال در کشور خود ما ایران، اولین و آخرین نخست وزیر رژمی پهلوی، هویدا و بسیاری دیگر از رجال سیاسی از قبل از مشروطه چون عامل قتل امیرکبیر تا انقلاب ، فراماسون بودند و اثرآن، ارتباط تنگاتنگ پهلوی با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی اسرائیل بود.

حرص یهود به دنیا و ثروت اندوزی

یکی از خصایص دیگر ملت یهود عشق و علاقه شدید آنان به مال و ثروت و لذائذ مادی است خداوند عزیز در قرآن می فرماید:« وَلتَجَدِنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلی حیوٍة وَمَنِ الّذینَ اَشرَکُوا یَوَدُّ احَدُهُم لَو یُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ... »[24] علامه طباطبایی درتفسیر المیزان چنین معنا می کند. این آیه می‌فرماید: آنان (یهود) را حریص ترین مردم به زندگی دنیوی می یابی و از کسانی که مشرکند حریص ترند، دوست دارند هرکدام از آنان که هزارسال عمر کنند... این ویژگی بخاطر وجود دو دلیل است؛ اول این که به عالمی غیر از این زندگی مادی چندان عقیده ای ندارند. «ویل دورانت» می نویسد: «یهودیان کمتر به زندگی دیگری پس از مرگ اشاره می‌کردند و در دین آنان هیچ چیز درباره خلود آدمی نیامده- اشاره به کتاب «تلمود» و «تورات» تحریف شده- و پاداش و کیفر را منحصر در همین جهان (خشکسالی، شکست و بدبختی یا پیروزی، وفور نعمت و ... ) می دانستند.» [25] دوم این که مال و ثروت به عقیده یهودیان بزرگترین عاملی است که به آنان امکان می دهد برهمه ملتها تسلط و نفوذ داشته وبرآنان آقایی کنند. زیرا در «تلمود» چنین آمده:«برای آن که سلطنت و آقایی تنها برای یهودیان باقی بماند لازم است هرفردی یهودی تمام نیرو و امکاناتش را صرف بدست آوردن مال وثروت و منع دیگر ملتها از اندوختن زر و سیم نماید.»[26] این خصلت سبب شده است تاصهیونیستهای امروزی جهت دست یابی به مقاصد شوم خود، به هرطریق و وسیله ای مانند غصب، فریب و نیرنگ در معامله، عهد شکنی، و خیانت و... متوسل شوند. هم اکنون بانکها ، شرکتها و مؤسسات عظیم تجاری و اقتصادی درجهان، مطبوعات و خبرگزاری های مهم و احزاب روی کار آورنده بسیاری از دولتها با پول سرمایه داران یهودی وصهیونیست درجریان است و با پرداخت وام و اخذ ربای فاحش از کشورهای ضعیف ، آخرین قطره خون آنان را می مکند.

سلطه سیاسی اقتصادی صهیونیست

- نفوذ صهیونیست ها ویهود بین ابر قدرتها                

آمار یهود در آمریکا، زمانی 4 هزار و 50 سال بعد 3/3  میلیون و اکنون تنها درنیویورک سه چهارم جمعیتش یهودی اند ولی آمار دقیقشان جزء اسرار آنان است و اعلام نمی کنند با این حال می توان ادعا کرد که جامعه آمریکا بصورت ابزاری درخدمت غول ماشینیزم و این غول درخدمت صهیونیست است که کمتر از 3 درصد جمعیت ،80 درصداز منافع آمریکا را مستقیم یا غیرمستقیم داراست. بسیاری از کشورهای جهان سوم و مسلمان که تحت سلطه و نفوذ آمریکا هستند، اکثرکارگزاران این کشورها را صهیونیستها تشکیل می دهند. آمار ذیل متعقل به سالها پیش است واین روند همچنان ادامه دارد: 55 درصد از اعضای پارلمان، 71 درصد وکلای دادگستری، 69 درصد پزشکان، 80 درصد تجارمهم و 60 درصد مقامات C.I.A یهودی اند.[27] این سلطه و نفوذ صهیونیست در آمریکاست . در نتیجه سالانه 20 میلیارد دلار، آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی به صهیونیستهای اشغالگر اسرائیل کمک می کنند.»[28]  بدون آنکه مورد اعتراض مردم خود واقع شوند. اسرائیل نه فقط درموجودیت و استمرار  حیات خود در این نیم قرن، مدیون کمکها و حمایتهای امپریالیسم وصهیونیست انگلیس و آمریکا بود بلکه غیرمستقیم شوروی را نیز با خود داشت.چراکه از 22 وزیر نخستین دولت بلشویک مسکو، 17 نفر یهودی بودند وبعدها هم نفوذ خود را حفظ کردند. تروتسکی که از رهبران بلندپایه حزب کمونیست شوروی سابق تا زمان مرگ لنین بود، یهودی بود ونیز استالین که بعداز لنین قدرت را بدست گرفت، همسرش یهودی بود واین نفوذ تأثیرخود را درجنگ اعراب واسرائیل بجای گذاشت و مصر زمانی متوجه شد که شوروی حامی اعراب نیست که شکست را متحمل شده بود.

- نفوذ صهیونیست ها در سازمان جهانی

آیا تاکنون از خود پرسیده اید؛ چرا اسرائیل که طی دوران حیاة خود نشان داده که به توصیه‌ها و قطعنامه های سازمان ملل که علیه او صادر می شود توجهی نکرده و براساس قدرت و مصلحت خویش و حامیان خود عمل می کند، از طرف مجامع بین المللی هیچ اقدام عملی؛ مانند تحریم وبرخورد سیاسی با او نشده است؟ و چرا پس از خروج نیروهای انگلیس ازفلسطین درسال 1948، زمانی که ارتش های آزادیبخش عرب متحداً برای پس گرفتن اراضی فلسطین وارد عمل شدند وچیزی نمانده بود تا ریشه صهیونیستها را از فلسطین برکنند، شورای امنیت با توصیة انگلیس و آمریکا اعراب را مجبور به آتش بس کرد و از آنان تعهد گرفت که هیچ اقدامی انجام ندهند و همین امر سبب شد تا صهیونیزم جهانی درمدت کوتاهی با سیل تجهیزات ونفرات و هواپیماها از سراسر کشورهای اروپایی و آمریکا اشغالگران را تا دندان مسلح کند؟! جهت پاسخ به این سؤالات به آمار صهیونیستهای نفوذی در سازمان ملل توجه کنید.

- آمار صهیونیسم ها در سازمان ملل

درقسمت دبیرکلی سازمان ملل، 17 نفر از رؤسای قسمتها و 5 نفر از معاونان ومشاوران یهودی‌‌اند. در اداره اطلاعات آن سازمان، 5 نفر از رؤسا یهودی اند. درقسمت امور داخلی سازمان، 7 نفر که سه نفرآنان می توانند از هرکدام از اعضای سازمان امنیت که حق وتو دارند بخواهد که به لایحه ای رأی دهند یا ندهند، یهودی اند. دربخش کشاورزی و تغذیه، 15 نفر از مسؤولین و رؤسا یهودی اند ودر سازمان فرهنگی یونسکو، 10 نفر که مهمترین آنها رئیس هیأت مبادلات فرهنگی خارجی و بین المللی ورئیس هیأت فرهنگ کشورهای جهان می‌باشد یهود اند. 19 نفر از رؤسا و اعضای مهم بانک عمران و صندوق بین المللی پول و اعضای مهم سازمان بهداشت جهان و سازمان پناهندگان بین المللی را یهودیان تشکیل می دهند.[29] با این آمار که روند صعودی دارد، چگونه می توان از این سازمان جهانی و سازمانهای وابسته به آن انتظار دفاع از حقوق مخالفان صهیونیست (مسلمانان و ...) را داشت.

صهیونیست و احترام به حقوق بشر

- غصب و دزدی

در این مورد در تعالیم آنان چنین آمده است:«براسرائیلی» کشتن و غصب کردن و دزدی نمودن مال غیراسرائیلی جایز، بلکه واجب است؛ املاک غیریهود مانند مال متروک است که یهودی حق دارد آنرا تملک نماید! خداوند به یهودیان اجازه داده است که فراورده های غیریهودی را مالک شوند![30]

- قتل عام

در تورات چنین می خوانیم: .... وآنها را بالکل هلاک کردیم چنانکه با سیحون ملک حشبون کرده بودیم هر شهر را با مردان و زنان و اطفال هلاک ساختیم و تمامی بهائم وغنیمت شهرها را برای خود غارت کردیم[31] در جای دیگر چنین دستور میدهد: « البته ساکنان آن شهر را بدم شمشیر بکش، و آن را با هرچه در آن است وبهائمش را بدم شمشیر هلاک نما... و شهر را با تمامی غنیمتش برای هیود خدایت با آتش بالکل بسوزان»[32]

تشکیل اسرائیل[33]

الف- علل تشکیل

زمانی که قدرت استعمارگر انگلیس درخاورمیانه رو به ضعف نهاد، تصمیم گرفت پایگاهی دائمی و سدی دفاعی برای اروپا در خاورمیانه ایجاد کند. بنابراین ، کنفرانسی با شرکت فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و .. تشکیل داد و نتیجه این شد که چون مسلمانان امت واحده اند و منابع سرشاری نیز در اختیار دارند و ممکن است کشورهای سواحل دریای مدیترانه با کمک آلمان از قید اسارت رها شوند و برما بتازند، بنابراین، نخست باید آسیا را از آفریقا جدا کرد و بعد یک دولت کاملاً متضاد با دولتهای منطقه ایجاد نمود. برای این منظور یهودیان را انتخاب کردند. چون از نظر تاریخی3000 سال در فراق فلسطین زیسته بودندوانگیزه ای قوی برای استقرار در فلسطین داشتند. از طرفی خودیهودیان صهیونیست به این نتیجه رسیده بودند که اگر چه تفرق آنان در کشورهای متعدد موجب نفوذ و سلطه آنان در جوامع وحکومت آن کشورها می گردد ولی آنها به یک دولت مستقل و حمایت کننده نیاز دارند تا از آن مرکز بتوانند با برنامه ریزی و آموزش، عوامل خود را در سراسر جهان هدایت نمایند.

ب – چگونگی تشکیل اسرائیل

اولین اقدام جنبش صهیونیستی یهود، تشکیل کنگره بال در سال 1897 (100 سال قبل بود): هرتزل، رئیس کنگره ، می گوید:« اگر بخواهم نتیجه کنگره بال را در یک جمله خلاصه کنم- که من هرگز آنها را فاش نمی سازم- باید بگویم من در بال دولت یهود را پایه گذاری کردم واگر امروز این را فاش کنم با استهزای جهانیان روبه رو می شود. شاید پس از 5 سال و بهطور مسلم در مدت 50سال جهانیان همه اعمال ما را متوجه خواهند شد.»[34] صهیونیزم درآن کنفرانس، علاوه برتعیین هدف نهایی، ابزار لازم را نیز مشخص کرد . که از جمله تأسیس سازمان صهیونی جهانی و دیگر تشکیلات اقتصادی و سیاسی لازم جهت تسهیل امر و رفع موانع مهاجرت به فلسطین بود. ولی آنان تا سال 1942 به علت ترس از اعتراض جهانیان، بجای لفظ کشور ، کلمه «کانون» را به کار می بردند. در نهایت، مهاجرت یهودیان به فلسطین ، با خرید زمینهای فلسطینی و اسکان یهود شروع شد. اما تا قبل از جنگ جهانی اول، بخاطر وجود امپراطوری عثمانی و این که صهیونیست فقط یک درصد یهود را تشکیل می داد، چندان موفق نبودند. پس از جنگ جهانی اول با فروپاشی عثمانی، انگلیس به طور رسمی فلسطین را تحت قیومیت خودگرفت و مهاجرت یهود به فلسطین شدت یافت. با امتناع فلسطینیان از فروش اراضی خود به یهودیان، قتل و غارت، ترور و تصاحب شهرها و روستاهای مسلمانان شروع شد. حتی اگر افسران انگلیسی نیز درظاهر مخالفتی می کردند، ترور می شدند. تاجایی که انگلیس پیشنهاد تقسیم فلسطین را بین یهود و مسلمانان مطرح کرد. این وضع با مخالفت اعراب ادامه یافت وچه جنایاتی که صورت نگرفت. تا سال 1948 که انگلیس با خلع سلاح نیروهای مسلمان تحت فرماندهی خود و رها کردن سلاح دردست یهودیان از فلسطین خارج شد، صهیونیستها بلافاصله موجودیت دولت اسرائیل را اعلام کردند و آمریکا نیز فوراً آن را به رسمیت شناخت. کشورهای عرب نیز متحداً برای نجات فلسطین وارد عمل شدندو به پیشروی های مهمی دست یافتند. امّا تهدیدات جهانخواران علیه مسلمانان ودعوت به آتش بس و ارسال تجهیزات برای اشغالگران سبب شد که صهیونیستها حتی نماینده سازمان ملل را که برای تقسیم فلسطین و ایجاد صلح آمده بود، کشتند. درجنگ دوم که پس از چند روز، بعد از ناامیدی اعراب از صلح و پی بردن به حیله دشمن آغاز شد، اشغالگران یهود با حمایت های مخفیانه غرب و هواپیماهای ارسالی، به کشورهای عربی حمله بردند و با ایجاد اختلال بین لشگرهای آنان، براوضاع مسلط شدند و با کشتار و هجوم های وحشیانه، اراضی اشغالی را از 5/3 میلیون کیلومتر به بیش از 27 میلیون کیلومتر رساندند و غیراز چندشهر مهم 205 روستای فلسطین را تصاحب کردند و گذشته از هتک ناموس و کشتار، 1200000 انسان بی گناه را آواره کردند. این بود چگونگی روند تولد فرزند ناخلف استعمار پیر دردامن کشورهای اسلامی. به امید روزی که وعده خداوند تحقق یابد و مسلمانان با اتحاد، سرود نابودی صهیونیزم را سردهند.

دونمونه از جنایات اسرائیل

- خاطره یک دانش آموز

... شهری که ما در آن زندگی می کردیم «رام الله»[35] نام داشت که فاصلة آن تا مرز اردن و اسرائیل اندکی پیش نبود وشهر ما نه با اسرائیل جنگ داشت و نه با کشوری دیگر، اما همین که پای خود را از مدرسه بیرون گذاشتیم ناگهان غرش هواپیماها سکوت این شهر را درهم شکسته وآسمان شهر ما سیاه گشت.متجاوز از 800 هواپیمای جنگی بر سر زن و مرد و کودک و غیره بمب های آتش زای (سائل) فرو می ریختند وبلافاصله هلیکوپترهای جنگی که با مسلسل وبمب های ناپالم مردم بیچاره را هدف قرار می دادند ظاهر شدند.در جلوی چشم من مردم بی خبر از همه جا اعم از زن و مرد ،کوچک و برزگ نقش بر زمین شده و در شعله آتش بمبها می سوختند و خاکستر می شدند .بوی عفونت وسوختگی گوشت و پوست و بوی مواد آتش از چنان در هم آمیخته بود که تنفس را برای هر جنبنده ای خفقان آور می‌ساخت...«تعداد آوارگان این جنگ (1967)و جنگ سال1948بالغ بر2563716 نفر گردید»[36]در جنگ 1948آوارگان فلسطین یک میلون نفر بود که به زور از خانه و کاشانه خود رانده شدند.در حالی که کشورها هیچ وقت ساکنان مناطق اشغالی را بیرون نمی رانند و حتی آلمانهای نژاد پرست وقتی فرانسه را تسخیر کردند فرانسویان را اخراج نکردند[37]

- قتل عام دیر یاسین[38]

قریه ای کنار بیت المقدس که در عصر روز نهم آوریل 1948 ناگهان مورد هجوم وحشیان اسرائیلی  قرار گرفت، درآن حادثه، دریدن شکم زنها وسربریدن بچه ها در دامان وجلوی چشم مادران، آتش زدن زنده ها، بریدن دست و پا، کندن گوشها، بیرون آوردن چشمها، له کردن جمجمه ها از کارهای عادی آن کفتارهای گرسنه بود. این جنایت پیشگان، عده ای از دختران مسلمان را اسیر کرده و آنان را لخت و عریان نمودند و در کامیونهای سرپوش ریختند و در شهرهای یهودیان از میان مردم عبور می دادند و یهودیان رذل و پست از آنان عکس می‌گرفتند. این جنایت دنیا را تکان داد و صلیب سرخ برای بازدید، نماینده ای فرستاد ولی اسرائیل یک روز بازدید را عقب انداخت تا آثار جنایت را محو کند، با این حال بازدیدکنندگان ضمن گردش درخرابه ها به چاهی برخورد کردند که 150 جسد مثله شده از جمله کودک 6 سالة نیمه جانی در آن بودکه به بیمارستان منتقل شد. بعد آن نماینده را چنان تهدید کردند که تنها در گزارش خود از آن همه جنایت این جمله را نوشت: «وضع این دهکده خیلی وحشتناک بود.»[39] اینها نمونه هایی از روند جنایت و کشتاری است که اسرائیل با تایید اربابان خود، همواره به آن خو گرفته ودر حق مسلمانان سرزمینهای اشغالی و لبنان روا می دارند، که شما گزارشهای دلخراش آن را هرچند صباحی در رسانه ها شاهدید.

جنگ اسرائیل علیه مسلمین یا اعراب!

موشه دایان بعد از تصرف بیت المقدس، وقتی داخل بیت المقدس شد، فریادی از خوشحالی کشید و گفت :« یکی از چندین آرزوی ما برآورده شد. بالاخره توانستیم انتقام فتح خیبر را از مسلمانان بگیریم».[40] پس از شکست اعراب توسط اسرائیل ،درهیچ کجای دنیا صحبتی از اعراب نبود. همه می گفتند که اسرائیلی ها با جمعیت ناچیز خود توانستند نيروي عظیم مسلمانان را در هم بشکنند . مسلمانانی که آنقدر تبلیغات راه انداخته بودند که ما چنین و چنان هستیم و تعداد یک میلیارد جمعیت دنیا را تشکیل می دهیم. هیچ قدرتی نمی تواند با یک میلیارد مسلمان بجنگد. زیرا شکستش حتمی است. پس چه شد این همه ادعا که توسط ارتش کوچک اسرائیل، پوچ بودنش به اثبات رسید و در کشورهای آمریکا و اروپا برای شکست مسلمانان جشن گرفته بودند.

چگونگی رکود مسلمین

این مصیبت و خواری برای مسلمین از زمانی آغاز شد که جاسوسان دشمن با حیله های متفاوت در لباس های مختلف در جوامع اسلامی نفوذ کردند. روزی شعلة جنگهای مذهبی را روشن کردند و روز دیگر با فرقه سازی، تشتت و اختلاف را در مجامع اسلامی گستردند و زمانی دیگر با شعار فریبنده استقلال، وحدت مسلمین را شکستند و خلاف عثمانی را منحل کردند و نهایة با ایجاداختلاف نظر و تعلل وفریب حکام کشورهای اسلامی، به صهیونیزم فرصت دادند تا با حمایت های انگلیس و آمریکا در قلب کشورهای اسلامی سلطه خویش را تثبیت کند. در اینجا به عوامل مؤثر در شکست های پی در پی مسلمین اشاره می کنیم:

1- عدم خط مشی هماهنگ در سیاست خارجی دولت های منطقه.

2- عدم احساس مسؤولیت دیگرجوامع مسلمان در قبال هم کیشان خود.

3- ترس از اقدام درمقابل دشمن و فرصت دادن به دشمن .

4- نقشه ها و نیرنگ های دشمن .

5- حمایت امپریالیسم آمریکا و استعمار انگلیس از اسرائیل.

6- روح سازش کاری و تساهل سران عرب.

7- اعتماد بی جای سران اسلامی به دشمنان اسلام(مانند شوروی).

وضعیت فعلی اسرائیل

رژیم اشغالگر پس از نیم قرن هجوم، کشتار وجنایت، غصب اراضی و اموال مسلمین توسط صهیونیست های انگلیس و آمریکا، از جهت تجهیزات نظامی کاملاً مجهز گشته و برتری موقعیت خویش را براعراب تثبیت کرده است؛ اگر چه در مقابل عملیات شهادت طلبان عاجز است. اکنون اعراب موجودیت آن رژیم اشغالگر را با پذیرش مذاکرات صلح به رسمیت شناخته اند. بنابراین گام بعدی را که نفوذ  وسلطه اقتصادی در منطقه می باشد آغاز کرده است. دکتر سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه می گوید:« اسرائیل بعد از40 سال مقابل با دنیای عرب هم اکنون خود را در یک موقعیت برتر سیاسی استراتژیک می بیند و با حذف شوروی از صحنة رقابت های سیاسی خاورمیانه درپی یک استراتژی جدیدجهت تحکیم موقعیت و موجودیت خود از راههای اقتصادی و تکنولوژیک می باشد....(تااینکه) در درازمدت مرکز ثقل تولید، ابداع، تکنولوژی وتحقیق در خاورمیانه شود... هدف منطقه ای وسیاسی اسرائیل مشروعیت یابی است و از جنبه روانی، شکست این اندیشه است که با اسرائیل نمی توان همزیستی مسالمت آمیز داشت».[41]شاید کوته فکرانی بگویند همواره اعراب نمی توانند با کشوری که موجودیت آن در مجامع بین المللی پذیرفته شده سرجنگ داشته باشند ونهایتاً بایدکشورهای همسایه با آن به تفاهم برسند و همزیستی مسالمت آمیزی را آغاز کنند؛ ولی این افراد غافل از آنند که استثمارگران با همین شعار رابطه صلح آمیز وهمزیستی، نفوذ و سلطة سیاسی- اقتصادی و فرهنگی خود را برجهان سوم گسترده اند و آیا اسرائیل جز نفوذ وسلطه هدف دیگری دارد. چگونه می توان با رژیم غاصبی که در اعتقاد «غیر از یهود را حیوانات انسان نما که برای خدمت به یهود خلق شده اند.» می داند زندگی مسالمت آمیز داشت. بطور قطع اگر این روند ادامه یابد چیزی نخواهد گذشت که پیمانهای امنیتی مثل پیمان نظامی اسرائیل وترکیه و قراردادهای تجاری و اقتصادی، مانند پروژه آب رسانی قطرو... با دیگر کشورهای منطقه نیز بسته خواهد شد و آنچه در پی خواهد داشت سرکوب جنبش‌های اسلامی، مقابله با انقلاب اسلامی، فرهنگ زدایی و ایجاد تفرقه و نزاع بین مسلمانان است تا به اهداف نهایی خویش دست یابند. دکتر نجیب عیسی، استاد اقتصاد دانشگاه لبنان درمقاله ای تحت عنوان «نقش آب در توسعه خاورمیانه» چنین می نویسد:«آنگونه همکاری که اسرائیل درصدد دست یافتن به آن است، می باید قبل از هرچیز این کشور را در دست یابی به سهم بیشتری از آبهای عربی (از آبهای رود اردن، جولان، لیطانی و حتی ازآبهای نیل و فرات) برخوردار سازد... که این آبها در خدمت آبیاری صحرای نقب قرار می گیرد و این صحرا را برای پذیرایی هزاران مهاجر یهودی جدیدآماده می سازد... و پس از آن نیز بتواند ازنفت خام وسرمایه های عربی ونیز امتیازات ترجیحی برای فروش تولیدات صنعتی و کشاورزی خود دربازارهای عربی بهره مندگردد.» [42] «... از نظر اسرائیل ادغام اقتصادی درمنطقه به معنای تبدیل این کشور به غول صنعتی منطقه است تا صنایع الکترونیک، پتروشیمی، وسایل برقی و کالاهای وابسته به مهندسی و... را به طور کلی قبضه کند واز نظر اقتصادی مسلط شود.»[43]

رابطه ایران و اسرائیل

رژیم شاه از آنجا که بعد از کودتای28 مرداد تحت نفوذ شیطان بزرگ (صهیونیست های آمریکا) قرار گرفت، رابطه اش با رژیم اشغالگر قدس چنان گسترده شد که برای ملت مسلمان ایران ننگ آور بود هنگامی که اعراب به جنگ وگریز با صهیونیست ودفاع از هزاران آواره سرزمین اسلامي فلسطین مشغول بودند ودرمقابل اعمال فشارها و تهدیدات سازمان ملل و آمریکا وانگلیس دست به گریبان بودند، نه تنها از آنان حمایت نمی کرد بلکه با امضای قراردادهای نظامی جهت تعلیم افسران ارتش ایران توسط نظامیان اسرائیل، حق استفاده از تأسیسات رادار و غیرة ایران را به صهیونیست ها داده بود. زمانی که اعراب صادرات نفت خود را برحامیان اسرائیل تحریم کردند، رژیم شاه با ادامه صدور نفت، سوخت ماشین جنگی اشغالگران قدس را تأمین کرد و درپی جلب اعتماد بیشتر شیطان بزرگ و اسرائیل برآمد. قبل از انقلاب اسلامی، صهیونیستهای اسرائیل درامور اقتصادی ایران، چون شرکت در نظام بانکی، فعالیت در سازمان برنامه، سرمایه گذاری وشرکت درفعالیت های کشاورزی، صنعتی وتجاری، فعال بودند. بنابراین، اگر ملت مسلمان ایران، گذشته از دیگرمسائل صرفاً بخاطر حذف نفوذ صهیونیزم وزدودن ننگ رابطه با آن، دست به انقلاب می زد، قابل تحسین بود.

تأثیر انقلاب اسلامی ایران براسرائیل

اولین ضربه پیروزی انقلاب اسلامی بر اسرائیل، قطع رابطه ایران با اشغالگران صهیونیسم وتحویل سفارت آنان به نماینده فلسطین بود. از سویی اسرائیل بهترین حامی منطقه ای خود را از دست داد و ازطرفی جرقه ای دردل مردم ناامید فلسطنی زده شد که پیروزی یک ملت تحت ستم حتی بدون کمک خارجی وبا دست خالی امکان دارد. انقلاب اسلامی موجب آگاهی وبازگشت به خویشتن و رشد اسلام خواهی بین مردم آن سامان شد. در این رابطه شیخ حامد البیضاوی، خطیب مسجد الاقصی، می گوید:« درسال 1970 در بزرگترین شهر فلسطین یک دختر با حجاب دیده نمی شد ولی الان ده ها هزار خانم فلسطینی با حجاب حضور دارند و در سال 1967 در شهر نابلس فقط 15 مسجد وجود داشت و اکنون 65 مسجد ودر غزه تعدادمساجد از 200 به 600 مسجد افزایش یافته است.[44] حرکت بعدی انقلاب اسلامی حمایت همه جانبه از فلسطین مظلوم و دعوت از مسلمانان جهان برای مقابله با اسرائیل بود. این کار با اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از طرف امام راحل(ره) صورت گرفت. تأثیر انقلاب اسلامی و حمایت های معنوی آن، به اعتراف دوست و دشمن، نهالی در دل مردم فلسطین کاشت که ثمرة آن انتفاضه بود. انتفاضه دارای سه ویژگی است:

1- تاقبل از آن مسأله فلسطین بیشتر توسط آوارگان طرح می شد ولی انتفاضه مبارزه را به داخل سرزمین های اشغالی کشاند.

2- مبارزه کاملاً مردمی شد ودیگر اختصاص به گروه ها وسازمانهای مبارز ندارد وتمام قشرها درآن شرکت می کنند.

3- فرهنگ اسلامی احیا شد ومبارزات رنگ اسلامی به خودگرفت . ملی گرایی کمرنگ و حرکتهای چپ گرا تقریباً حذف شدند.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون نیز خطر اسرائیل راکمتر از سابق نمی داند وهرگونه رابطه‌ای با اشغالگران قدس، توسط هرکشوری، درحکم به رسمیت شناختن اسرائیل می داند و شدیداً با آن مخالف است.

نتیجه گیری

یهود با اعتقادات و خرافاتی که به آن وابسته است نخست آن که نمی تواند خود را با دیگر ادیان و اقوام همسان فرض کند و خواستار حقوق برابرباشد. چرا که تاریخ نشان داده است که یهود اگر زمانی تسلیم بوده یا حقوق دیگران را رعایت کرده صرفاً بخاطر ناچاری وعدم توانایی بوده است. دوم آن که چون قایل به شعار «هدف وسیله را توجیه می کند » هستند، در نتیجه به هیچ اصل اخلاقی و ضابطه ای نمی توانند پایبند باشند و از هرابزاری جهت دست‌یابی به قدرت برتر بهره می گیرند. کما این که مارکس یهودی نیز همین شعار را به مارکسیست انقال داده و 70 سال جنایات خویش را با آن توجیه می گرداند. سوم آن که صهیونیزم که فعلاً سردمدار یهود است ، عوام یهود و حتی افراد دنیا طلب و خود فروخته دیگر را درمسیر فکری دلخواه خود هدایت می کند. وبا عوامل نفوذی و جاسوسان خویش سیاست جهانی و اهداف شوم خود را دنبال می کند و برملتهای مسلمان لازم است که با هوشیاری، خود را از توطئه های آنان رهایی بخشند و به اشغالگران قدس فرصت دست یابی به اهدافشان را ندهند.


[1] . سوره اسراء، آیه 4.

[2] . سوره مائده، آیۀ 82.

[3] . صحیفه نور، ج15، ص75.

[4] . صحیفه نور، ج12، ص282.

[5] . زین العابدین قربانی، اسلام و حقوق بشر، ناشر: دفتر نشرفرهنگ اسلامی، ج4، 1372،ص322.

[6] . زین العابدین قربانی، اسلام وحقوق بشر، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج4، 1372، ص322.

[7] . سهیلا جلالی، یهود در قرآن (پایان نامه) ،دانشگاه شهید بهشتی، ص381.

[8] . سورۀ بقره: 89.

[9] . سوره بقره : 113.

[10] . تلمود(نقل از زین العابدین قربانی، همان، ص32)

[11] . زین العابدین قربانی، اسلام وحقوق بشر ص323.

[12] . سوره مائده :70.

[13] . الیهود قدیما و حدیثا ص50.

[14] . جرجی زیدان، تاریخ تمدن اسلام ، ج1، ص40.‌

[15] . ابن هشام سیره، ج2، ص235.

[16] . سوره زمر، آیه 20.

[17] . سوره بقره ، آیه 258.

[18] . سوره کافرون آیه 6.

[19] . کتاب تلمود، نقل از اسلام و حقوق بشر زین العابدین قربانی، ص321.

[20] . عبدالملک بن هشام، سیره النبویه، ج1 و 2 ، ص555.

[21] . زین العابدین قربانی، اسلام وحقوق بشر، ص328.

[22] . سوره حشر، آیه 11.

[23] . جهان زیر سلطه صهیونیزم ،انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ص97.

[24] . سوره بقره آیه 96.

[25] . ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ج1،ص466.

[26] . کتاب تلمود (نقل از اسلام و حقوق بشر) ص325.

[27] .مهندس محمد حسن وزیری کرمانی، اسرائیل فاشیسم جدید، ن: بیگاه ترجمه و نشر کتاب، 1359، ص209.

[28] . دکتر سریع القلم ، میزگرد، فصلنامه خاورمیانه، سال اول، شماره 1،تابستان 1373 ، ص 11.

[29] . محمد حسن وزیری کرمانی، اسرائیل فاشیسم جدید، فصل دهم، ص203.

[30] . زین العابدین قربانی، اسلام وحقوق بشر، ص322.

[31] .تورات، سفر تثنیه، باب 3، آیه 4- 7 .

[32] . همان، باب 13، آیه 13-17

[33] . محمد حسن وزیری، اسرائیل فاشیسم جدید، فصل 6،صص 79-70 و فصل 11، صص 220-212.

[34] . همان .

[35] . شهری از اردن که در اشغال اسرائیل است.

[36] مجلة حضارة الاسلام، ش10، سال8، ص95 . (نقل از کتاب اسرائیل فاشیسم جدید).

[37] .محمد حسن وزیری ،اسرائیل فاشیسم جدید،ص186        

[38] .همان،ص269

[39] . همان، ص269.

[40] . همان، ص184.

[41] . دکتر سریع القلم ، میزگرد مسائل خاورمیانه، فصلنامه خاورمیانه، شمارۀ1،ص11.

[42] . دکتر نجیب عیسی، فصلنامه خاورمیانه، شماره 1، ص50.

[43] . دکتر نجیب عیسی، فصلنامه خاورمیانه، شماره 1،ص50.

[44] . جمیله کدیور، پشت پرده صلح، انتشارات اطلاعات، ج1، 1374، ص195.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.