مدیر گروه تبلیغ تخصصی احیا اظهار داشت:

تبلیغ تخصصی موجب فهم و شناخت بهتر از نیازهای معرفتی جامعه می شود

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین علی‌نقی بیان کرد: برتری تبلیغ تخصصی و گروهی نسبت به تبلیغ فردی در فهم و شناخت بهتر از نیازهای معرفتی جامعه هدف، مشکلات موجود و راهکارهای عملیاتی و متعددی است که توسط اعضا مطرح می‌شود و با این هم‌افزایی برنامه ریزی نتیجه‌بخش‌تری نیز می‌توان داشت.
تبلیغ تخصصی موجب فهم و شناخت بهتر از نیازهای معرفتی جامعه می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین جعفر علی‌نقی مدیر گروه تبلیغ تخصصی احیا استان همدان و از مبلغان فعال اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ما، از فعالیت های تبلیغی این گروه، سخن گفت.

متن این مصاحبه را با هم می خوانیم:

خیلی خوش آمدید؛ ابتدا به عنوان مدیر گروه تبلیغی، گروه تان را معرفی نمایید.

جعفر علی‌نقی هستم دانش‌آموخته سطح۴ تخصصی کلام‌اسلامی که با کمک دانش‌آموختگان همدانی رشته کلام، گروه تبلیغ تخصصی«احیا» را راه‌اندازی کردیم. البته این گروه از طریق استانداری همدان در وزارت کشور نیز ثبت شده مجوز گرفته و با نام موسسه کلامی احیاء شناخته می‌شود‌ و اینجانب مسئولیت این مجموعه را بر عهده دارم.

هدفتان از ایجاد گروه تبلیغی چه بوده است؟

پیشینه این موسسه به سال 1389 بر می‌گردد، ولی فعالیت‌های گسترده آن از تیرماه سال ۱۳۹۹ جان تازه‌ای گرفت و موجب برکات خوبی شد. فعالیت‌ها عمدتا در سه بخش «تبیین مبانی اعتقادی شیعه»، «پاسخ به شبهات اعتقادی» و‌ «نقد فرقه‌های انحرافی» است و برای هر کدام از این موارد کارگروه‌های تخصصی تشکیل و با اساتید متخصص قم ارتباط مستمر برقرار شده است تا افزون بر ارائه سیر مطالعاتی، راهنمایی کارگروه‌ها، جلسات رفع اشکال و کارگاه‌های روش‌شناسی، پاسخ به شبهات و نقد فرق برگزار گردد تا یک کادرسازی گسترده صورت گیرد تا استان همدان در این مسائل غنی شود.

برای محقق شدن این اهداف چه برنامه هایی تاکنون انجام داده اید؟

پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات اعتقادی به صورت حضوری[در محل موسسه و غرفه‌های پرسمان در نماز جمعه، نمایشگاه‌ها، مراکز مذهبی و‌ گردشگری] و به صورت تلفنی و مجازی[گروه‌های پرسمان اعتقادی که در پیام‌رسان‌ها راه‌اندازی شده] از جمله اقدامات گروه تبلیغ تخصصی احیا برای پیشبرد اهداف خویش می باشد.

برگزاری دوره‌های معرفتی [مثل محفل اندیشه، حسینیه اندیشه و ...] برای طلاب و‌ دانشجویان و‌ عموم‌ جوانان در مرکز استان و شهرستان‌ها، و همچنین دوره‌های روش‌شناسی پاسخ به شبهات برای طلاب و‌ فعالان فرهنگی و برگزاری نشست‌های تخصصی نقد فرق انحرافی و‌ کارگاه‌های روش‌شناسی نقد فرق با حضور اساتید شاخص فرقه مربوطه از قم را می توان از دیگر اقدامات و فعالیت های این گروه برشمرد.

در چه مکان ها و چه ایامی از سال فعالیت تبلیغی دارید؟

با توجه به اینکه دفتر گروه در همدان مستقر است فعالیت ما محدود به زمان و مکان تبلیغی خاصی نیست و در تمام ایام سال به طور مستمر «اعزام‌مبلغ تخصصی به خوابگاه‌های دانشجویی، مدارس و مراکز مورد نیاز»، «اعزام اساتید به حوزه و دانشگاه جهت تدریس دروس اعتقادی و معارف»، «تامین اساتید دوره‌های ضمن‌ خدمت ادارات، نهادها و مراکز آموزشی» و «برگزاری جلسات نقد کتاب به هدف معرفی نویسندگان‌ همدانی در حوزه عقاید و کلام» صورت می پذیرد.

به نظر شما تبلیغ تخصصی گروهی چه برتری هایی نسبت به تبلیغ فردی دارد؟ ظرفیت ها، فواید، موانع و آسیب های تبلیغ گروهی به نظر شما چیست؟

برتری تبلیغ تخصصی و گروهی نسبت به تبلیغ فردی در فهم و شناخت بهتر از نیازهای معرفتی جامعه هدف، مشکلات موجود و راهکارهای عملیاتی و متعددی است که توسط اعضا مطرح می‌شود و با این هم‌افزایی برنامه ریزی نتیجه‌بخش‌تری نیز می‌توان داشت. ضمن اینکه انگیزه برای حل معضلات بیشتر و تعاون مورد تاکید دین مبین اسلام محقق می‌شود.باید توجه داشت که کار گروهی تعامل اجتماعی، حلم و شکیبایی بیشتری می‌طلبد.

اگر قرار بود دو مشکل از مشکلات گروه تبلیغی شما حل شود تا فعالیت تبلیغی تان کارآمدتر شود، علاقه مند بودید کدام مشکلات حل شود؟

کار فرهنگی و اعتقادی همواره قرین با مشکلات و سنگ اندازی ها بوده اما توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام و تلاش مستمر راهگشا و رافع موانع است. مشکلات عرصه تبلیغ بسیار بوده ولی آنچه گروه ما بیشتر با آن مواجهه است در وهله اول نبود بودجه کافی برای انجام فعالیت‌هایی با دامنه گسترده‌تر و عمیق‌تر  و همچنین همکاری نکردن مسئولان در پیشبرد اهداف گروه است و دومین مشکلی که می توان به آن اشاره نمود، بی انگیزگی و نبود اهتمام لازم برخی طلاب و‌ دانش‌پژوهان حوزوی است که باید به فکر رفع آن بود.

اگر بخواهید سه ویژگی مثبتی که در گروه تان برجسته است را بیان نمایید، چه ویژگی هایی نام می برید؟

اولین ویژگی فعالیت مخلصانه و جهادی اعضای گروه است که کمک آنها باعث تداوم فعالیت‌ها در سطحی گسترده شده است. دومین ویژگی، تخصصی بودن گروه بوده که با هدف خاص خود صرفا در حوزه مباحث اعتقادی وارد فعالیت شده و تا حد امکان سعی دارد غیر از موارد ضروری از این رسالت خارج نشود. همچنین سومین ویژگی بارز و مثبت گروه تبلیغ تخصصی احیا، کادرسازی و‌ تربیت نیرو در حیطه آموزش مبانی کلامی شیعه، پاسخ به شبهات اعتقادی و نقد فرقه‌های انحرافی فعال در استان است که کاملا یک مواجهه علمی و‌ جنبش نر‌افزازی مد نظر مقام‌معظم رهبری است که استان‌همدان را بی نیاز از اساتید خارج از استان نموده است.
 

مبلغان و سایر گروه های تبلیغی جهت استفاده از طرح ها و پیشنهادات گروه شما از چه طریقی میتوانند ارتباط بگیرند؟

مبلغان و دیگر فعالین فرهنگی می توانند با مراجعه حضوری به دفتر موسسه کلامی احیاء در همدان واقع در میدان شهید مفتح (پروانه‌ها)، مجتمع فرهنگی آدینه و یا از طریق تماس تلفنی با شماره 08132643031 و 09197471160 و یا با مراجعه به مدیر کانال موسسه در فضای مجازی به آدرس:  https://eitaa.com/ehyakalam/8766 اقدام نمایند.

در پایان از وقتی که در اختیار ما گذاشتید خیلی متشکریم و برای شما و اعضای گروه تان از خدواند متعال طلب توفیق و موفقیت را خواستاریم.
بنده نیز از شما و همکارانتان در پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، به خاطر دیده شدن فعالیت های گروه های تبلیغی، کمال تشکر را دارم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.